Neerwaartse of opwaartse spiraal

Neerwaartse of opwaartse spiraal. Zoals ik het zie, is dat je keuze!
Barbara Fredrickson

Veel therapieën tegenwoordig, en zo ook Cognitieve Gedragstherapie en Mindfulness Coaching, zijn op Positieve psychologie gericht. Er is geen focus op negatieve emoties, zoals angst, verdriet, woede, schaamte en schuld. Deze negatieve emoties, die bijdragen aan niet-helpende gedachten, worden bij positieve psychologie uitgedaagd om er vervolgens helpende gedachten tegenover te zetten.

Denk aan dat je lekker in je bed ligt en een geluid hoort beneden. Als je denkt ‘dat zal vast een inbreker zijn’, dan zal je lang niet zo lekker meer liggen als dat je denkt ‘dat is de poes/hond die aan het spelen is beneden’.

Barbara Fredrickson, professor psychologie Universiteit van North Carolina, heeft onderzoek gedaan naar de positieve emoties en hoe vaak deze voorkomen. Als je je richt op positieve emoties, dan zorg je ervoor dat je veerkracht op langere termijn toeneemt. Daarnaast verbreed je je zicht, haal je je oogkleppen weg, waardoor je een breder perspectief op zaken krijgt: als een prachtige lelie die opengaat. Positieve emoties zijn een goed ‘tegengif’ voor negatieve emoties. Hieronder onze tien belangrijkste positieve emoties in volgorde van frequentie volgens Fredrickson.

  1. Joy – vreugde
  2. Gratitude – dankbaarheid
  3. Serenity – kalmte/sereniteit
  4. Interest – belangstelling
  5. Hope – hoop
  6. Pride – trots
  7. Amusement – humor/amusement
  8. Inspiration – inspiratie
  9. Awe – bewondering
  10. Love – liefde

Liefde wordt als laatste genoemd, maar deze emoties komt bij veel andere genoemde emoties voor. Dus deze komt eigenlijk het meest voor.

Je kunt een Mindfulness oefening toepassen:

  • Neem een probleem in gedachte waar je negatieve emoties bij voelt.
  • Sluit je ogen, scan je lichaam van je tenen naar je kruin en ontspan elk onderdeel van je lichaam.
  • Let op je ademhaling en adem diep in en uit, in en uit en zo verder.
  • Visualiseer je nu een waterlelie die nog gesloten is, een dichte knop op het water.
  • Stop je probleem nu in de dichte knop van de waterlelie.
  • Visualiseer dat de eerste zonnestralen op de waterlelie schijnen en deze open gaat.
  • Er verschijnt een prachtige bloem, die breder en breder openslaat met de meest schitterende kleuren.
  • Bekijk deze prachtige bloem vol belangstelling van alle kanten en voel positieve emoties opkomen: vreugde, dankbaarheid, kalmte, hoop, trots, inspiratie, bewondering en vooral liefde.
  • Kijk met deze positieve emoties die je voelt naar je probleem ergens daar binnen in de waterlelie.
  • Kun je bij elk blaadje van de bloem van de waterlelie een positieve helpende gedachte verzinnen en zo je probleem anders benaderen? Neem je tijd.
  • Beweeg weer wat meer met lichaam en open je ogen als je hier klaar voor bent.

Wil je wat hulp met niet-helpende gedachten om te zetten in helpende gedachten? Kijk eens bij trainingen.

Tags: Mindfulness

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s