Groepsvorming en buitensluiten

Nog even en dan is het zover: de afscheidsmusical van groep 8. De nieuwe school is (bijna) gekozen en na de zomervakantie fietst je zoon of dochter als brugpieper naar het voortgezet onderwijs. Een spannende periode voor zowel de ouder(s) als het kind. Hoe gaat het eigenlijk met het vormen van groepen op het voortgezet onderwijs? Wat kun je als ouder doen aan buitensluiting en pesten?

Over groepsvorming
Tijdens de introductiedag zie je dat de leerlingen al direct aansluiting zoeken. Leerlingen die bekenden in de klas hebben, sluiten zich daarbij aan en leerlingen die alleen zijn, sluiten zich aan bij andere eenlingen. Na een paar dagen sluiten leerlingen zich aan bij bekend gedrag binnen een groep. Er zijn actieve aansluiters, die snel aansluiting vinden en passieve aansluiters die er wat langer over doen en je hebt ook altijd de eenlingen.
Van de herfst t/m de kerst zie je dat de leerlingen zich op elkaar gaan afstemmen binnen hun groepje: ze gaan hun haar hetzelfde dragen, kiezen dezelfde looks als hun groepje en ze nemen zelfs dezelfde lichaamshouding en gedrag aan.
Na de kerst begint er een hergroepering, omdat de groepen het niet eens zijn met hun leider en/of assistent leider of het niet eens zijn met het imago van de groep. Zo kan het populaire meisje binnen de groep na de kerst alsnog buiten de groep vallen.

Pesten en buitensluiten
Over degene die buitengesloten wordt, zegt iedereen hetzelfde: diegene is anders, arrogant of irritant. Als je de leerlingen los van elkaar vraagt: ‘Wat zou je doen als iemand gepest wordt?’ zeggen ze allemaal hetzelfde: ‘Dan zou ik ingrijpen.’ Helaas gebeurt dat niet. Alle leerlingen doen mee aan kortere en langere buitensluitingen. Wat je vaak ziet is dat verschillende leerlingen kans maken op buitensluiting. Bij leerlingen met voldoende sociale vaardigheden zal de buitensluiting korter zijn. De langste rede tot buitensluiting is vaak de combinatie van het missen van sociale vaardigheden en het niet kunnen afstemmen op het gedrag van de groep.

Wat kun je als ouder doen als je kind buitengesloten wordt?
Blijf luisteren naar je kind, zonder adviezen te geven. Luister, luister en luister meer en geef aan hoe erg je het vindt voor hem of haar. Geef geen ongevraagd advies, maar zorg dat je kind gehoord en begrepen wordt. Het gevoel mag er zijn. Gaat de buitensluiting niet vanzelf over? Zoek dan hulp in de combinatie van sociale vaardigheidstraining EN gedragstraining.

Tags: kinderen, pesten, zelfbeeld

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s