Alcohol verslaving of slechte gewoonte?

Velen hoor je erover: bij het eten even lekker een wijntje. Als dat uitloopt op voor het eten, tijdens het eten en na het eten een wijntje, dan wordt het misschien toch tijd om actie te ondernemen.
Een stoornis in het gebruik van alcohol komt op de 3e plaats van de top 3 van meest voorkomende psychische stoornissen, samen met angst- en depressieve stoornissen. Alcohol kan psychische en/of lichamelijk problemen veroorzaken, verergeren of in stand houden. Slechts 3% van de mensen die problemen ervaren zijn hiervoor in behandeling en gemiddeld duurt het 10 jaar voordat hulp wordt gezocht.

Ons brein past zich aan
In ons zenuwstelsel hebben we prikkeloverdracht van de ene zenuwcel naar de andere zenuwcel. Alcohol wordt uiteindelijk omgezet in een neurotransmitter. Als de hoeveelheid neurotransmitters toeneemt (je gaat meer alcohol nuttigen), neemt de hoeveelheid receptoren (ontvangers van de volgende zenuwcel) af. Daarom krijg je niet hetzelfde warme gevoel wat je bij het 2e wijntje hebt ook bij het 10e wijntje.

Als de hoeveelheid neurotransmitters afneemt (je gaat minder alcohol nuttigen), neemt de hoeveelheid receptoren (ontvangers) toe. Dus als je minder alcohol gaat drinken, worden er meer ontvangers aangemaakt en schreeuwt je lichaam letterlijk om alcohol. Pas als je niet toegeeft worden de ontvangers langzaam afgebroken en vraagt je lichaam niet meer naar alcohol.

Dus je lichaam speelt een gemeen spelletje met je!

Tips als je wilt minderen met alcohol

  • Gebruik een dagboekformulier voor alcoholgebruik en –trek. Zet daar de datum en dag in, plaats en personen, gedachten, gevoelens, mate van trek (1= beetje en 10 = hevig) en gedrag (wat ben je aan het doen). Zo kun je zien op welke momenten de trek het hevigst is en bij welke situatie/personen etc.
  • Maak een voor- en nadelen balans. Doorgaan met alcohol heeft voor mij de volgende voordelen & nadelen (korte en lange termijn). Verandering van alcohol heeft voor mij de volgende voordelen & nadelen (korte en lange termijn).
  • Daarna wordt het tijd voor zelfcontrole maatregelen. Als je weet wat je gevaarmomenten zijn, ga dan alternatief gedrag tonen in een risicosituatie. Ga bijvoorbeeld een stuk wandelen, bel een vriend/vriendin etc.

Wil je liever wat hulp tijdens het minderen? Maak dan gerust een afspraak.
Drink je hevig en voor een hele lange periode: ga dan eerst naar de huisarts. Acuut stoppen met alcohol kan een Delirium veroorzaken, dus medische begeleiding is naast psychische begeleiding noodzakelijk.

Tags: burn-out, slaap, stress, verslaving

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s